Stadsklas Doornik - Dag 4

De laatste dag van onze tot nu toe zéér gesmaakte uitstap naar Doornik brak aan!
De leerlingen werden gewekt en kregen naast het ochtendritueel ook de opdracht om hun bagage terug te vullen en hun kamer op te ruimen. Dit verliep wonderwel zeer vlot!
Om 8 uur schoven we voor de laatste keer aan het heerlijke ontbijtbuffet aan.

Na het ontbijt kwamen de bagageophalers aan. Samen brachten we alle bagage naar buiten. Deze werd vakkundig terug in de auto's gepuzzeld en terug naar Staden gebracht. Bedankt!

We verzamelden nadien in de grote zaal waar we gisteren een reuze feestje bouwden. Deze was ondertussen al opnieuw helemaal omgetoverd. Alles stond er klaar voor de evaluatieopdracht van onze stadsklas. De leerlingen kregen een vragenblad waarop ze konden laten weten wat ze van het verblijf, het eten, de activiteiten, de jeugdherberg, het personeel ... vonden.

Rond 10 uur trokken voor opnieuw de stad in met ons boekje en het stadsplan. We hielden halt bij de volgende bezienswaardigheden: het Museum van Schone Kunsten waar elke klas een kunstig 'tableau vivant' maakte, het stadhuis en het stadspark waar een "Ginkgo biloba" van wel 250 jaar oud staat en het muziekconservatorium.

Daarna wandelden we nogmaals richting "L'office du tourisme'. Heel wat leerlingen wilden immers heel graag een souvenir kopen voor zichzelf of om cadeau te doen aan hun ouders, broer of zus.

Terug aangekomen in de jeugdherberg was het net etenstijd, de laatste lunch in de jeugdherberg: hotdogs.
Na onze maaltijd namen we afscheid van de animatoren en het personeel. Merci beaucoup pour tout!

Te voet vertrokken we richting het station. Onderweg stopten we nog op 3 plaatsen: het reuzenrad op markt, 2 oude romaanse huizen vlakbij het station en de plaats waar koning Childerik zijn graf gevonden werd.

Na de wandeling zagen we het imposante stationsgebouw al in de verte. Nog vlug kochten enkele leerlingen als souvenir een zakje 'Ballons noirs de Tournai' of 'une abeille de Childerik' of 'un Clovis' zodat het thuisfront ook eens kon proeven van deze specialiteit.

Aangekomen in het station vulden we ons reisplan in en .. om 15.53 uur vertrok onze trein huiswaarts. Au revoir Tournai!

Na een vlotte treinreis kwamen we aan in het station van Roeselare. Daar wachtten ons enkele ouders op die ons met open armen ontvingen en ons terug naar huis brachten!

De stadsklas naar Doornik ... 4 dagen lang leerden we elkaar nog wat beter kennen, beleefden we ongelooflijke avonturen, kwamen we heel wat te weten over de stad Doornik, zijn geschiedenis én zijn monumenten, maar bouwden we vooral samen fantastische herinneringen op die we nooit meer zullen vergeten!

Klik hier voor meer foto's van dag 4!